آخرین مطالب

گفت‌وگوی فارس با دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان که به صورت خود جوش اقدامی را آغاز کرده‌اند که می‌تواندمنشأ تحول در اقتصاد کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمایت از تولید ملی یکی از راهکارهای عملی شدن اقتصاد مقاومتی است؛ البته در کنار اینکه لازم است مردم مصرف محصولات داخلی را ترجیح دهند تولیدکنندگان هم باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند که اعتماد مصرف‌کنندگان فعلی خویش را حفظ کنند و موجب جلب اعتماد سایرین هم شوند.

در این بین همانند بسیاری از عرصه‌ها دانشجویان می‌توانند در خط مقدم استفاده از کالای داخلی باشند و دیگران را نیز به مصرف کالای باکیفیت داخلی تشویق کنند و در مقابل از تولیدکنندگان هم مطالبه تولید محصول با کیفیت را داشته باشند.

اتفاقی که چند ماهی است به صورت ویژه توسط دانشجویان دغدغه‌مند و فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه اصفهان افتاده و علاوه بر ایجاد گفتمان مصرف محصولات داخلی فضایی را برای عملی ساختن این گفتمان در حد توان دانشجویی فراهم کرده‌اند.

از آذر ماه سال 95 دانشجویان این دانشگاه فروشگاهی را با بضاعت دانشجویی برای عرضه محصولات داخل و آن هم در بین دانشجویان دختر به صورت ویژه با نام اختصاری «سازا» راه‌اندازی کردند که می‌توان گفت تا کنون به توفیقات خوبی دست یافته و به عبارتی رابطی بین مصرف کننده و تولیدکننده شده که علاوه بر ترغیب مخاطب به مصرف کالای داخل امیدی نیز در دل تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت کالاها ایجاد کرده است.

در ادامه به گفت‌وگو با زهرا کماجیان یکی از دانشجویان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی و از افراد هسته ابتدایی تشکیل این فروشگاه پرداخته‌ایم که به نام «سبد اشتغال‌زایی ایرانیان» یا همان سازا شناخته می‌شود.

فارس: هدف از راه‌اندازی این فروشگاه چیست؟

کماجیان: سازا در نگاه اول می‌خواهد خرید ایرانی فرهنگ شده و تولید ملی تقویت شود و اشتغال‌زایی نیز صورت بگیرد، اما در نگاه دوم که نگاهی عمیق‌تر است می‌خواهد روحیه خودباوری و «ما می‌توانیم» در جامعه هدفش یعنی جامعه دانشگاهی تقویت شود. البته در ابتدا تمرکز ما بر دانشجویان بود ولی خدا را شکر وقتی وارد عمل شدیم، می‌دیدیم که بین مشتری‌ها بعضی از اساتید و خانواده‌هایشان و همچنین کارمندان دانشگاه هم هستند و خیلی هم پیگیر و دغدغه مند برای خرید از فروشگاه سازا هستند.

فارس: آیا راه‌اندازی فروشگاه و وارد شدن به بحث فروش در فضای دانشجویی سخت نبود و یا اینکه مانعی برای فرهنگ‌سازی به حساب نمی‌آمد؟

کماجیان: در شروع کار چون بحث فروشگاه و فروش مطرح بود، خیلی‌ها معتقد بودند که این ما را از هدف فرهنگ‌سازی دور می‌کند و معتقد بودند که این کار، کار دانشجو نیست و دانشجوها باید در حد همایش و کارهایی از این دست ورود کنند ولی ما معتقد بودیم وقتی در میدان جهاد سنگر خالی است، واجب است که زنان تفنگ دست بگیرند و در دل میدان حضور پیدا کنند.

وقتی مسؤولان در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» هنوز شعار می‌دهند و کارهای گذشته که بعضاً خلاف اقتصاد مقاومتی هم هست، تکرار می‌کنند؛ وقتی که جلوی چشمانمان کارگاه‌های تولیدی با چندین سال سابقه فعالیت، یکی یکی تعطیل می‌شوند و کارگران بیکار می‌شوند ولی هیچ اقدام جدی و مسؤولانه برای کمک به آن‌ها نمی‌شود، ما هم شعار بدهیم؟ ما فرزندان شهیدان و جانبازانی هستیم که برای جهاد تاریخ تولدشان را دستکاری می‌کردند، حالا بگوییم که کار ما نیست؟!

فارس: ملاک شما برای کالاهایی که عرضه می‌کنید، چیست و استقبال چگونه بوده است؟

کماجیان: کلیه اجناس فروشگاه با افتخار ساخت ایران است و ما برای انتخاب کالاها ۴ شاخص ایرانی بودن کالا، غیرت تولیدکننده ایرانی، کیفیت و قیمت کالا را در نظر می‌گیریم.

استقبال تا کنون خوب بوده است و ما خاطرات خیلی خوبی داریم؛ خوب ما توفیق این را داشتیم که چادر ایرانی تولید شده در کارخانه حجاب شهرکرد را به فروش برسانیم که با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد و البته در مقابل به طور آشکار افزایش کیفیت پارچه‌های چادری را هم شاهد بودیم، یکی از خاطرات به همین چادر ایرانی برمی‌گردد که برای ما خیلی جالب بود؛ وقتی چادر ایرانی آوردیم یکی از استادان دانشگاه دو قواره پارچه چادری خرید و بعد از آن مجدد سه قواره پارچه چادری برای هدیه به دانشجوهایشکه به حجاب چادر مزیّن نبودند، خرید.

فارس: برای ادامه کار این فروشگاه چه برنامه‌ای دارید؟

کماجیان: ما برای ادامه راه سازا برنامه‌های متعددی داشتیم که بعضی از آن‌ها تاکنون محقق شده است؛ ما می‌خواستیم که تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی در دانشگاه‌های دیگر هم ارزش بشود که در سال گذشته بعضی دانشگاه‌ها ورود کردند و غرفه کالای ایرانی زدند.

هم‌چنین قصد داشتیم که با تولیدکننده‌ها ارتباط بگیریم و پیشنهادات و انتقادات مصرف کننده را به آن‌ها منتقل کنیم که این موضوع نیز تا حدودی محقق شد و برای تولیدکننده هم مؤثر واقع می‌شد؛ قصد داریم در سال جدید این ارتباط عمیق‌تر شود، تا در چارچوبی منطقی بتوان کیفیت کالای ایرانی را ارتقا داد.

فارس: در زمینه فرهنگ‌سازی چه برنامه‌هایی داشته‌اید؟

کماجیان: یکی از اقدامات ما راه‌اندازی پویش «مدافع وطن» بود که بازخورد خوبی داشت؛ اینکه خرید کالای ایرانی با وجود مشکلات برای مخاطب دفاع از وطن شناخته شود و اینکه این خرید، هم چون هر عبادتی مورد قبول باری تعالی واقع بشود، عزم جدی‌تری برای مصرف کالای ایرانی در مخاطب ایجاد می‌کند، البته خوشحالی ما از این پویش وقتی دوچندان شد که مورد قبول خانواده مدافعان حرم نیز واقع شد؛ یکی دیگر از برنامه‌های ما تجلیل دانشجویان از استادان با اهدای خودکار و ماژیک ایرانی بود که با استقبال خوب استادان نیز روبرو شد.

فارس: سخن پایانی

کماجیان: در آخر از همه فعالان فرهنگی و اقتصادی تقاضا می‌کنیم که از این دست طرح‌های دانشجویی حمایت کنند و موجبات گسترش آن را فراهم کنند تا به یاری خدا زمینه بروز اقتصاد مردمی در کشورمان فراهم شود؛ از دانشجویان بسیجی دانشگاه اصفهان نیز که با انگیزه الهی در این زمینه ورود کردند و از هیچ کاری فروگذار نکردند، تشکر می‌کنم.

 

ارتباط با مسئول بسیج دانشجویی

شبکه های اجتماعی

کانال بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان @uisb_ir
کانال تلگرام فرکانس 313 @ferekanse313
کانال تلگرام پایگاه فنی و مهندسی @eng_uisb
کانال تلگرام پایگاه ادبیات @BasijAdabiatEsf
کانال پایگاه علوم تربیتی و روانشناسی @psychobasig
کانال تلگرام هیات مکتب الزهرا @maktabazzahra_esfahan